Lautapelejä koodauksen maailmaan
- Lautapelit sopivat hyvin ohjelmoinnillisen ajattelun harjoitteluun jo ennen varsinaista tietokoneen käyttöä.
- Lasten on hyvä tutustua koodauksen maailmaan leikin ja tekemisen kautta.
- Siksi koodauksen opettamisen harjoituksien ja työkalujen tulee keskittyä tekemiseen – ei ohjelmoinnin syvälliseen filosofiaan.
- Lautapelit toimivat myös rentoina perhepeleinä, vaikka ei olisikaan erityisesti kiinnostunut tietokoneista tai ohjelmoinnista.
- Seuraavassa pari hyvää, helppoa ja hauskaa vaihtoehtoa.
- ROBOGEM lautapeli koodauksen alkeiden oppimiseen yli 6-vuotiaille.
- Idea on tuttu monista yhteyksistä: robotin ohjaaminen laittamalla käskyjä peräkkäin ja suorittamalla sitten käskyjono alusta loppuun on paljon käytetty menetelmä ohjelmoinnin alkeiden opettamisessa. Niinpä tässäkin pelissä ohjataan robotteja jahtaamaan jalokiviä.
- Katso lisää http://robogem.fi/
- Pelin arvostelu löytyy sivulta http://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/robogem/
- ROBOT Turtles on yksinkertainen ja hauska lautapeli yli 4-vuotiaille koodauksen perusteiden oppimiseen.
- Ohjelmointikorttien avulla pelaajat liikuttavat robottikilpikonniaan kohti jalokiveä. Joka liikkeellä lapsi oppii ohjelmoinnin käsitteitä koodauksesta funktioihin, ja pääsee kunnolla kiinni 2000-luvun ajattelutaitoihin.
- Samalla voi opetella englanninkieltä (vaikkapa isompien lasten tai aikuisten kanssa).
- Katso lisää http://www.robotturtles.com/
- Löytyy myös Amazonin sivuilta https://www.amazon.co.uk/ThinkFun-Robot-Turtles-Board-Game/dp/B00HN2BXUY
Kirjallisuutta koodauksen maailmaan
- Kirjat ovat erinomaisia apuvälineitä, mutta niitä on hyvä käyttää soveltaen, ei orjallisesti.
- Koodauksen tulee olla helppoa ja hauskaa.
- Vaikeat termit – järjestetty käskyjono, purkaminen osiin, säännönmukaisuuksien hahmottaminen, algoritmit – saattavat tuntua opettajistakin jo aika haastavilta.
- Ohjelmointi on kuitenkin tekemällä oppimista, joten jätä vaikeat termit koodauksen opettelun alkuvaiheessa vähemmälle.
- Seuraavassa pajamestarin suosittelemia kirjoja koodauksen opettelun tueksi ja myös opettajan käsikirjaksi.
- Linda Liukas: HELLO RUBY (suom.)
- Suomenkielinen Hello Ruby on todella hauska koodisatukirja, joka johdattaa lapsen koodauksen saloihin.
- Kirjasta saa hyviä ideoita ja malleja erilaisten tietokoneettomien tehtävien teettämiseen.
- Kirjan tavoite on tukea ohjelmoinnillisen ajattelun perusteiden oppimista sekä harjoittelua.
- Katso lisää http://www.otava.fi/kirjat/9789511290384/
- Koululaisen ohjelmointikirja esittelee koodauksen perusteita Scratchillä ja Pythonilla.
- Kirjassa esitellään olennaiset käsitteet, jotka ovat tarpeen koodauksen ymmärtämiseen.
- Hauskoissa projekteissa sovelletaan näitä ideoita käytäntöön.
- Kirjan sisältö jakautuu pieniin osiin, joten sitä on helppo seurata ja ymmärtää.
- Katso lisää http://readme.fi/product.php?&isbn=9789523210479
Työkaluja koodauksen maailmaan
- Verkosta löytyy useita lapsille suunnattuja visuaalisia koodausympäristöjä.
- Keskeinen asia koodauksen opettamisessa on se, että ohjelmointia voi oppia vain tekemällä.
- Koodauksen opetus alakoulussa ei saa olla teorian tankkaamista.
- Muista, koodauksen oheen liikuntaa tavalla tai toisella.
- Seuraavassa esiteltävät työkalut keskittyvät tekemiseen – eivät ohjelmoinnin syvälliseen filosofiaan.
- Lightbot on simppeli työkalu opetella ohjelmoinnillista ajattelua.
- Demolinkin kautta pääsee kokeilemaan työkalun toimintoja eli ohjaamaan valorobottia sytyttämään lamppuja.
- Työkalusta löytyy eri laitteille omia sovelluksia (maksullisia).
- Katso lisää https://lightbot.com/
- ScratchJr on tableteille tehty yksinkertaistettu versio Scratch-ohjelmointiympäristöstä.
- Soveltuu yli 5-vuotiaille ja toimii iOS- ja Android-alustoilla.
- Helppo työkalu, jolla saa aikaan hauskoja toimintoja ja edistää luovaa ajattelua.
- Katso lisää http://www.scratchjr.org/
- Scratch on nykyisin laajimmin käytetty visuaalisen ohjelmoinnin harjoitteluympäristö.
- Scratch on lapsille ja nuorille tarkoitettu visuaalinen ohjelmointikieli, joka on helppo oppia.
- Käytetään monien robottien ohjelmointiin, tästäkin syystä suositeltava.
- Katso lisää https://scratch.mit.edu/
- Koodaustunti on yhden tunnin mittainen johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana.
- Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa ”koodaamiseen” ja tehdä sitä arkipäiväiseksi.
- Katso lisää http://koodaustunti.fi/
Robotiikkaa koodauksen maailmaan
- Koodauksen ja robotiikan opiskelussa on kyse tutkimisesta ja oivaltamisesta sekä hauskuudesta.
- Tavoitteena on saada aikaan oppimisympäristössä älykkäitä toimintoja, joiden ohjaamista voidaan toteuttaa ohjelmoinnin avulla.
- Seuraavassa pajamestari esittelee alakoulun tarpeisiin parhaiten soveltuvia kaupallisia robotteja.
- Alustan ruutukoko 15 cm x 15 cm.
- Robotti liikkuu 15 cm askelin.
- Bee-Bot on yksinkertainen ja hauska ohjelmoitava robotti, joka soveltuu hyvin alakoulun (eka-toka) tarpeisiin.
- Bee-Bottia ohjelmoidessaan lapsi oppii loogista ajattelua sekä sen hyödyntämistä yksinkertaisten toimintaohjeiden antamiseen.
- Bee-Botille on saatavilla erilaisia alustoja (mattoja), mutta niitä voi rakentaa itsekin (suositeltavaa ja kehittävää).
- Katso lisää http://www.amazon.co.uk/Bee-Bot-Programmable-Floor-Rechargeable/dp/B001CVKYAW
- Blue-Bot (kehittyneempi ja monipuolisempi versio Bee-Botista) on yksinkertainen ohjelmoitava robotti, joka soveltuu alakoulun (eka-toka) tarpeisiin.
- Voidaan ohjelmoida tabletin, kännykän tai PC:n kautta Bluetooth-yhteydellä (tästä syystä suositeltavampi kuin Bee-Bot).
- Katso lisää http://www.tts-group.co.uk/blue-bot-bluetooth-floor-robot/1007812.html
- ROBBO on aivan uusi robotti, jota voi ohjelmoida Scratchillä.
- ROBBOn avulla on helppoa ja hauskaa oppia teknologian perusteita ja koodausta.
- Katso lisää http://robbo.world/
- mBot on yksinkertainen itse koottava (helppo) robotti, jota voi ohjelmoida Scratchillä.
- Yhteys tietokoneeseen Bluetoothin tai 2,4 GHz langattoman liitynnän kautta.
- Katso lisää http://www.makeblock.cc/mbot/
- Edison-robotit ovat uusi tulokas ohjelmoitavien robottien kentällä.
- Ne haastavat aikaisemmat robotit hinnallaan ja ohjelmointiin käytettävien erilaisten tietokoneiden laajuudella.
- Edisoneja voi ohjelmoida kännyköillä, tableteilla ja perinteisillä tietokoneilla.
- Katso lisää https://meetedison.com/
Scroll to top